stilu’ și pistilu’

dragă A,

am amânat suficient momentul în care să-ți răspund referitor la citatul din Cocteau, pe care mi l-ai trimis acum ceva vreme…

“Să ai stil și nu un stil. Un stil care nu se lasă imitat în nici un fel. Pe care să nu știi de unde să-l apuci. Un stil care să nu se nască decât dintr-o secțiune tăiată prin mine, dintr-o încremenire a gândului prin trecerea brutală de la interior la exterior. Să dai volum conceptelor…stilul care vine din exterior este nedemn, chiar dacă se suprapune exact peste stilul interior.”

caratindulgycom

(Carmen Miranda)

mi-am luat inima în dinți, am scuipat în sân, și m-am așezat cu ceașca de cafea și pachetul de țigări la îndemână. mi s-a părut necesar să fiu cât mai confortabilă în poziție, pentru a putea să dizertez la înălțime despre unul dintre cele mai “hot” subiecte ale momentului.

țin totuși să-ți spun de ce am ales să tac. am făcut-o din modestie, din respectul vis-a-vis de alții, din pricina celor 7 ani de acasă, pe care îi consider esențiali.

să nu mă înțelegi greșit, nu pretind nimic, pentru că nu mă preocupă gratuitățile. nu m-au preocupat vreodată, motiv pentru care nu am putut niciodată să mă compromit în favoarea intereselor.

am tăcut de teamă să nu îi lezez pe alții, sau, poate și mai sincer, de teamă să nu stârnesc furtuni. pe parcurs am observat însă că temerile mele sunt complet nejustificate, cu atât mai mult cu cât trăim într-o lume în care exhibiționismul a capătat valențe de profesie. disponibilitatea de a face circ, sau de a fi circul, a devenit un “full time job” și drumul cel mai scurt către celebritate.

nu, evident că nu am de gând să fac circ, ci doar să-ți spun ce simt și de ce am ales să evoluez într-o altă manieră.

pentru că am visat la meseria asta încă de când eram copil, dar am privit-o mereu ca pe o formă de exprimare.  de a puncta apartenența la un grup, la o mișcare, la un curent, și mai presus de atât, costumul a avut întotdeauna (în minte mea cel puțin) o strânsă legătură cu educația.

independent de dezacordul meu și nu numai al meu, ceea ce se întâmplă astăzi în modă nu este neapărat ipocrit. mascarada care îi ține locul este eticheta unei generații prea grăbite, prea puțin profunde sau preocupate de orice altceva în afară de sine. o generație hrănită cu McDonalds, crescută în mall-uri, școlarizată pe Facebook și Instagram.

nu știu exact unde începe și unde se termină cercul vicios, nu știu dacă există cap sau coadă.

știu doar de unde vin eu și în ce echipă joc.

știu că pentru mine stilul se află într-o relație directă cu personajul. personajul nu își poate asuma nimic din ceea ce nu îl reprezintă de dragul curentului, pentru că el este curentul. el dictează moda.

titulatura de personaj nu este conferită de numărul followers-ilor de pe Instagram, de apariții sau exhibiții. este conferită de forța de a insufla și inspira.

dorința de a epata cu orice preț nu se intersectează nicăieri cu ceea ce numesc eu stil.

a-mi respecta propriile valori sau proporții, a-mi asuma originile sau convingerile, și a mi le proiecta în ceea ce aleg să port pare mult mai aproape de definiție.

mi-am dobândit convingerile (de orice fel) din lecții de viață, experiențe personale, de la oameni pe care i-am admirat, iubit sau dezaprobat. din filme, din cărți sau orașe. din muzică. mi-am însușit întotdeauna numai atât cât mi s-a potrivit. nimic mai mult sau mai puțin. n-am încercat să par sau să fiu altceva.

sunt așa cum sunt, indiferent de curente sau modă.

cred însă cu tărie că te naști cu stilul, așa cum te naști cu integritatea sau caracterul. pentru asta nu există școli sau cursuri. le ai sau ba!

habar nu-am de fapt dacă asta înseamnă să ai stil, un stil sau psitil. n-are a face. înseamnă doar că ai coloană și coaie să fii tu, indiferent de lume și de gura ei.

restul sunt nimicuri, aparente nevoi, fără de care poți foarte bine să-ți vezi de drum și de viață.

Leave a Reply

