despre croitorese si designeri … cu cele mai bune intenții

inspirată de articoulul extrem de util, al bunului meu prieten (Maurice Munteanu), m-am hotărât să vorbesc un pic despre meseria de designer.

am să încep prin a spune (aviz amatoarelor) că această meserie este la fel de pragmatică pe cât este de artistică. adică, mai pe intelsul tuturor, trebuie să și vinzi. nu numai să apari la diverse evenimente mondene (oricare și câte ar fi ele). e nevoie de ceva mai mult decât autointitularea, capitalul sau sponsorul, reinterpretarea unor rochițe cu pliseuri și ținte, și abilitatea de a asorta roz cu roz.

am să va anunț că Chanel a fost, mai întâi de toate, croitoreasă.

da, croitoreasă. nu designer, nici creatoare. meseria de croitor este la fel de nobilă că oricare alta, și nu este deloc una ușoară. pentru a deveni croitor ai nevoie de niște cunoștințe minime de matematică, și complexe de tipar. de vedere în spațiu, de îndemânare, și multă răbdare.

practic meseria asta de mai bine de 10 ani, în primul rând, pe plan local. începând cu sistemul de școlarizare, și terminând cu sistemul în care ajungi să practici, România suferă teribil la acest capitol.
sunt multe motivele acestei suferințe : educația, puterea de cumpărare, persistența sistemului de consignație, absența unei organizații de oameni avizați, care să acrediteze orice designer, stilist, critic, etc.

nu despre asta am de gând să vorbesc, ci despre considerentele pe care ar trebui să te bazezi atunci când alegi această meserie, sau când te autoproclami designer.

Image

pentru a deveni designer ai nevoie (exact în ordinea asta) de :

1. talent, inspirație (a nu se citi copiere), viziune și fler.

2. școală (sub forma clasică, sau sub formă de internship, pe românește -ucenicie). să ai cunoștințe minime de tipar, pe care să le aplici încă din momentul în care desenezi sau gândești o piesă.

3. să știi cum se comportă țesăturile, cum se pot croi, și combina.

4. să cunoști tipurile de cusături, finisaje, furnituri.

5. să fii înclinat spre atenția la detalii, și dacă nu o ai, să ți-o cultivi.

6. să ai simț comercial și să ai capacitatea să intuiești direcțiile.

7. să fii un bun PR.

8. să ai talent la oameni.

9. să ai multă răbdare.

10. să știi să-ți poziționezi produsul, ca pe o imagine a ta, înainte de toate; și pe tine, ca pe cel care reprezintă produsul și îl valorifică (din umbră). nu invers. niciodată !!!

mai doriți?!?

din nefericire, nu toate putem fi modele, designeri, soliste, actrițe…

ce am omis??? ah! stiliste. sunt însă convinsă că M va găsi un moment în care să va lumineze și despre meseria asta.

ne putem autointitulă în fel și chip, ne putem poziționa la fel, și ne putem poza de zeci și sute de ori, pe și după panou. asta însă nu e o meserie, deși sunt ferm convinsă că există deja (pe plan local) suficiente personaje, care au reușit cu brio să facă din asta o profesie profitabilă, fără ca cineva din jurul lor să știe exact care le este menirea, pe oricare plan.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s